En person som håller i en telefon med Bank-ID öppet på skärmen.

Bild: Bank-ID

Föreläsning om bedrägerier 9 april

Bedrägeriförsöken ökar och bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad. Kom på en föreläsning på Tunet, Folkets hus 9 april klockan 18:00-20:00.

Konsumentvägledningen i samarbete med polisen och Swedbank bjuder in till en gemensam föreläsning på Tunet, Folkets hus 9 april klockan 18:00-20:00.

Föreläsningen ger dig information om säkerhet på nätet samt tips om:

  • Hur kan jag göra det svårare för bedragarna
  • Vilka varningssignaler ska jag tänka på
  • Vad ska jag göra om jag har drabbats av ett bedrägeri

Vad är bedrägerier?

Många olika typer av bedrägerier sker genom social manipulation i form av investeringsbedrägerier, romansbedrägerier och befogenhetsbedrägerier.

Befogenhetsbedrägerier drabbar ofta äldre och personer med funktionsvariationer där bedragaren utger sig för att vara från Polisen, bank eller annan myndighet.

Många bedrägerier sker via telefonbedrägeri, falska mejl och sms, falska annonser på sociala medier, samt falska webbsidor när du ska handla på internet.

Bedragare är mycket skickliga på att manipulera oss och vi alla kan drabbas. I vissa fall kan det vara svårt att avgöra vad som är ett bedrägeri, och vad som "bara" är vilseledande försäljning.

Till toppen av sidan