Om Degerfors

Det finns 290 kommuner i Sverige.
Kommunerna ska se till att det finns förskolor,
skolor, omsorg för äldre personer
och för personer med funktionshinder.
 
Kommunen ska också ordna
så att det finns gator,
avlopp, rent vatten att dricka
och att soporna blir hämtade.
 
Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset
är också en del av kommunen.
Kommunen bestämmer hur personer
som bor i kommunen får bygga.
 
För att sköta allt i kommunen behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
 
Kommunen får också
pengar från staten.
Senast uppdaterad 2010-12-16
Kontakt med sidansvarig:  Susanna Göransdotter
Degerfors kommun 693 80 Degerfors Tel: 0586-481 00 Fax: 0586-483 86 E-post: kommun@degerfors.se Orgnr. 212000-1934