Månadens företag i februari

Februari månads företag är ett av kommunens tjänsteföretag, Wändell coaching and consulting.

Agneta Wändell

Affärside?
Jag utvecklar talanger i arbetslivet. Jag fokuserar på att utveckla allt från företagare och chefer/ledare till medarbetare och arbetsgrupper. Det kan också handla om att jag hjälper privatpersoner att utveckla sin karriär eller att hitta ett nytt jobb.

De som kommer till mig kan se väldigt olika ut, men har en sak gemensamt: de vill utvecklas i sin yrkesroll. Det jag kan erbjuda konkret är att coacha eller utbilda – enskilt eller i grupp. Ett av mina mest uppskattade verktyg är de sk DISC-analyserna som identifierar en persons kommunikations- och beteendestil. Ett verktyg som kan hjälpa både dig som person att bli mer medveten eller att få en arbetsgrupp att fungera ännu bättre. Då analysen inte är så dyr, i förhållande till andra liknande, är det ofta att privatpersoner hör av sig. Vem har inte nytta av att veta hur man kan upplevas av andra och hur jag kan göra för att få andra att lyssna på mig?

Min specialitet är lång ledarerfarenhet, gedigen bakgrund inom kommunikation och den coachande metoden. Under mina år som kommunikatör, journalist och chef inom både tidnings- och organisationsvärlden har jag samlat på mig massor med erfarenheter av allt från omorganisationer, neddragningar, nyrekryteringar, fusioner till skapandet av nya organisationer. De slutsatser jag dragit kan egentligen koncentreras i en enda mening: I alla situationer är en väl fungerande kommunikation viktig för att lyckas.

Var hittar man dig?

Du hittar mig på internet, via min hemsida www.wandellcoaching.selänk till annan webbplats eller via de vanligaste sociala medierna, som Facebook, Linkedin mm. Geografiskt har jag den fasta punkten i mitt kontor hemma i huset på Bruket i Degerfors, men själva arbetet utför jag där mina kunder befinner sig. Min vardag består mycket av resor mellan olika arbetsplatser och orter, både här i närområdet men även över hela Mellansverige när så krävs.

Antingen kontaktar privatpersoner eller företag mig direkt. Men i ett par fall är jag underkonsult lokalt för andra företag som upphandlat tjänster, t ex coaching av chefer inom Sveriges Domstolar och Kriminalvården.

Ditt namn

Agneta Wändell

Bolagsform

Enskild firma

Startdatum

Företaget Wändell Coaching & Consulting bildades hösten 2008. I början av 2009 sa jag upp mig från mitt arbete som kommunikationschef för Sveriges Ingenjörer, och från hösten samma år blev jag företagare på heltid.

Vad driver dig ?

En god portion nyfikenhet och viljan att hjälpa andra människor att utvecklas. Det finns ingenting som är så roligt som när jag ser när någon vågar ta det där steget eller växer som människa. I alla tidigare arbeten har det roligaste varit kontakterna med människor och att få vara med och utveckla andra.

Varför startade du företag ?

Jag behövde en ny utmaning. Hade tänkt länge att jag någon gång skulle vilja bli min egen och hjälpa andra att utvecklas.

Det som fick mig att sätta ner foten var att jag precis hade avslutat ett stort projekt i arbetet. Under fyra år var jag med i ledningen är två av Sacos medlemsorganisationer dåvarande Civilingenjörsförbundet, CF, och Ingenjörsförbundet) skulle bli en. Som kommunikationschef arbetade jag, och min motsvarighet i den andra organisationen, tätt med respektive förbundsledningar för att skapa och förankra den nya organisationen.

När sedan vardagen kom och den nya organisationen rullade på, kände jag mig helt tom och behövde hitta något som fick igång mig igen. Då kom jag på att jag flera år tidigare tänkt tanken att jag skulle börja coacha, långt innan begreppet blev på modet. Hade själv blivit hjälpt av en coach när jag var ny som chef och alltid själv varit den coachande chefen, så…

…efter 30 års arbete med kommunikation i olika roller varav 15 år som ledare/chef, tog jag steget ut i det okända. Hade stor hjälp i starten av att min gamla arbetsgivare gärna ville att jag stannade kvar under övergången och hjälpte min efterträdare på plats. Att ha en god kontakt med sin gamla arbetsgivare, eller att se till att hitta ett bra extrajobb, i uppstarten av ett eget företag är guld värt!

Berätta lite om dig själv vad du gjort tidigare har du familj vilka intressen har du

Vad jag gjort tidigare i stort har jag redan berättat. Har varit informatör, kommunikatör, pressekreterare och kommunikationschef i organisationsvärlden. Dessutom har jag arbetat som journalist i många år, på Svenska Dagbladet.

Är född i Filipstad och uppvuxen i Karlstad. I början av 80-talet flyttade jag till Stockholm, där jobben fanns. Sedan drygt tre år tillbaka bor jag i Degerfors tillsammans med maken Janne, som också är egenföretagare. Vi är båda födda och uppväxta i landsorten och kände att vi hade fått nog av Stockholm. Barnen var utflugna och klarade sig själva. Vi hade våra företag och kunde själv bestämma varifrån vi ville jobba. Ett beslut vi inte ångrar! Visst tar det tid att etablera sig på ett nytt ställe och lite av att börja om med företaget, men det uppvägs av den livskvalitet vi har av att bo nära skog och natur och slippa all stressen.

Förutom att resa, träna och dansa zumba så är mitt stora intresse numera att träna hunden, en dansksvensk gårdshund som heter Sigge.

Vad är dina starka sidor

Jag är bra på att lyssna på andra och kan alltid se möjliga lösningar i svåra situationer. Håller det jag lovar.

Har du några svaga sidor ?

Kan ibland vara lite för otålig och snabb. Är den där personen som står och stampar om det går långsamt i kön på snabbköpet, men jag har jobbat på det, blivit bättre på att leva i nuet.

Vad är det bästa med att vara egen företagare ?

Att man faktiskt har friheten att förverkliga de där idéerna som poppar upp i huvudet! Jag behöver inte förverkliga alla idéer, men känslan att kunna göra det om jag vill är fantastiskt.

Det är också en frihet i att, till en viss gräns förstås, kunna bestämma sina egna tider. Är jag jobbar med de administrativa uppgifterna kan jag välja att gå ut och träna hunden mitt på dagen när det är ljust, för att sedan sätta mig och göra jobbet på kvällen eller helgen. En nackdel kan vara att skillnaden mellan arbetsliv och fritid blir så flytande att man aldrig känner sig ledig.

    Varifrån tar du din inspiration.

    Jag hämtar inspiration från böcker, tidningar – både facktidningar och dagstidningar – och när jag tränar. Men även från alla möten jag har via mitt företag. För det som inspirerar mig allra mest är möten med människor, att diskutera med dem, se någon som utvecklas eller får det där jobbet de letar efter eller att ta emot feed back för det jag gör. Det mest inspirerande som finns är att få reda på att jag i min tur inspirerat någon annan till att åstadkomma något.

    Vilka råd vill du ge andra som tänker starta företag .

    Våga fråga om hjälp, var inte rädd för att misslyckas! Att starta företag handlar, för mig, om att ha en idé, kunna jobba hårt (ibland dygnet runt i startskedet), vara modig och stå för din idé men också vara så modig och öppen att du kan växla spår snabbt om du ser att något inte fungerar riktigt som du tänkt.

    Det finns mycket hjälp att få. T ex Nyföretagarcentrum, Skatteverket, Tillväxtverket och andra myndigheter. Och coacher som jag. Våga fråga.

    I början är det lätt att gå på väldigt många möten och olika nätverk. Nätverkande är bra. Det är viktigt att skapa kontakter, men välj ut några som passar dig. Spring inte på allt. Du har ju ett företag du ska jobba med och utveckla!

    Var också beredd på att det kan dröja innan du kan leva på ditt företagande. I början får du vara beredd att offra en hel del för din idé, så det kan vara bra att ha något extrajobb i bakfickan.

    I övrigt kan jag bara önska lycka till! Jag ångrar mig inte. Möjligtvis att jag inte tog steget och blev min egen tidigare.


    Publicerad 2017-02-01. Senast ändrad 2017-01-31.
    Degerfors kommun 693 80 Degerfors Tel: 0586-481 00 Fax: 0586-483 86 E-post: kommun@degerfors.se Orgnr. 212000-1934