Modersmålsundervisning

Modersmål är ofta det språk som vi lär oss först som barn. Om ditt barn har ett annat modersmål än svenska kan hen få undervisning i det språket som ett skolämne i grundskolan, anpassade grundskolan, gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan. På denna sida hittar du information om regler och riktlinjer för modersmålsundervisning.

Fördelar med att läsa modersmål

Modersmålsundervisningen ska främja elevers utveckling till att bli aktivt tvåspråkiga med ökad möjlighet till att stärka sin självkänsla och identitet och få kontakt med sitt kulturella arv. Forskning har visat att elever som har modersmålsundervisning har även fördelar av undervisningen när det gäller att utvecklas i svenska språket och möjligheten att få betyg i andra skolämnen. Ett välutvecklat modersmål ger helt enkelt bra förutsättningar att lära sig svenska, andra språk och andra ämnen.

En illustration med färgglada pratbubblor mot blå bakgrund

Grundskolan och anpassade grundskolan

Kommunen är skyldig att ordna modersmålsundervisning i grundskolan och anpassade grundskolan om samtliga punkter är uppfyllda:

  • Minst en av vårdnadshavarna har ett annat språk än svenska som modersmål
  • Ditt barn brukar prata språket hemma
  • Ditt barn har grundläggande kunskaper i språket
  • Det finns minst fem elever som har rätt till undervisningen i det språket
  • Dessa elever vill få undervisning i språket
  • Det finns en lämplig lärare.

Adoptivbarn med annat modersmål än svenska och med grundläggande kunskaper i språket har också rätt att få modersmålsundervisning. Det gäller även om ditt barn inte brukar prata språket hemma. Det är rektor som fattar beslut om en elev har rätt att få modersmålsundervisning eller inte.

En elev som har undervisning i sitt modersmål får fortsätta med undervisningen även om hen skulle sluta prata språket hemma.

Vad gäller om mitt barn tillhör en nationell minoritet?

Om ditt barn tillhör en nationell minoritet har hen särskilda rättigheter till modersmålsundervisning.

Modersmålsundervisning i något av de fem minoritetsspråken finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddisch kan erbjudas även om det inte är dagligt umgängesspråk eller om eleven saknar grundläggande kunskaper.

Kommunen är skyldig att ordna modersmålsundervisning om samtliga punkter är uppfyllda:

  • en elev vill få undervisning (det finns alltså inget krav på fem elever)
  • det finns en lämplig lärare.

Hur fungerar modersmålsundervisningen?

Undervisningen sker oftast efter skoltid, en lektion i veckan. Dagarna kan variera mellan olika språk och läsår. Deltagandet är obligatoriskt.

Bedömning och betygssättning sker på samma sätt som i övriga ämnen. De kunskaper och förmågor som en elev visar bedöms i förhållande till betygskriterierna i kursplanen eller ämnesplanen.

Ansökan och uppsägan av modersmålsundervisning

För att delta i modersmålsundervisningen behöver vårdnadshavare ansöka om det digitalt i appen Edlevo. Det finns en länk till Edlevo i våra e-tjänster. När rektor godkänt en ansökan är deltagandet obligatoriskt.

Den som vill avsluta modersmålsundervisningen anmäler det via appen Edlevo. Det finns en länk till Edlevo via våra e-tjänster.

Saknar du bank-id (som krävs för att logga in i appen Edlevo)?

Vänligen ta kontakt med ditt barns skola för att ansöka via blankett.

Finns det studiehandledning på modersmål och hur fungerar det?

Vi erbjuder studiehandledning på modersmål minst ett lektionspass per vecka om det finns studiehandledare i det aktuella språket. Studiehandledningen ges oftast på lektionstid, då studiehandledaren är med på schemalagd lektion med ordinarie lärare som ansvarig för undervisningen. Studiehandledning kan även ske digitalt med en studiehandledare på annan ort.

Vår strävan är att studiehandledarna är väl förtrogna med skolornas verksamhet och insatta i rådande rutiner.

Gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan

I gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan har du som har ett annat modersmål än svenska rätt att få modersmålsundervisning. Om du tillhör en nationell minoritet har du särskilda rättigheter till modersmålsundervisning.

Även om du inte har läst modersmål i grundskolan eller anpassade grundskolan kan du få modersmålsundervisning i gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan.

Elever i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan ska erbjudas undervisning i modersmål om samtliga punkter är uppfyllda:

  • minst en av dina vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål
  • du brukar prata språket hemma
  • du har goda kunskaper i språket
  • det finns minst fem elever som har rätt till undervisningen i det språket
  • dessa elever vill få undervisning i språket
  • det finns en lämplig lärare.

Adoptivbarn som har ett annat modersmål än svenska ska också erbjudas modersmålsundervisning. Det gäller även om du inte brukar prata språket hemma. Men du måste ha goda kunskaper i språket.

Du som har undervisning i ditt modersmål får fortsätta med undervisningen även om du skulle sluta prata språket hemma.

Vad gäller om jag tillhör en nationell minoritet?

Du har särskilda rättigheter till modersmålsundervisning om du tillhör någon av de nationella minoriteterna. Det behöver inte vara det språk du pratar hemma. De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.

För gymnasial utbildning som påbörjats före 1 juli 2025 gäller att elever ska erbjudas undervisning i dessa språk om samtliga punkter är uppfyllda:

  • en elev vill få undervisning (det finns alltså inget krav på fem elever)
  • eleven har goda kunskaper i språket
  • det finns en lämplig lärare.

Börjar du din utbildning efter den 30 juni 2025 behöver du inte ha goda kunskaper i språket för att få läsa det.

Om du tillhör den nationella minoriteten romer och kommer från utlandet kan du få modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl.

Till toppen av sidan