Politik och demokrati

Sverige är en demokrati.
Det betyder att folket bestämmer
vilka som ska bestämma och styra Sverige.

På den här sidan kan du läsa om hur
Degerfors kommun styrs.

Det finns olika
politiska partier att rösta på.
Partierna består av människor som tycker samma sak
och som vill kämpa tillsammans för att ändra på saker.

I kommunen är det kommunfullmäktige
som bestämmer.
I kommunfullmäktige bestämmer politiker
från de olika politiska partierna.

Vid varje val röstar människorna i Degerfors på det parti
som de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster partiet får.

Degerfors är en rättvis kommun

Alla som kontaktar kommunen
ska känna att de blir rättvist behandlade.
Alla ska ha samma rättigheter, samma skyldigheter
och samma möjligheter att söka hjälp.

Vad gör en kommun?

I Sverige finns 290 kommuner.
Kommunerna måste se till att det finns barnomsorg, förskola,
grundskola, gymnasieskola och särskola.

De ska också ordna kommunal vuxenutbildning,
svenska för invandrare och socialtjänst.
Kommunen ska ge omsorg för äldre
och för personer med funktionshinder.

Kommunerna ska planera för staden och nya byggen
och se till att det finns bostäder.
De ska se till att det finns hälsoskydd och miljöskydd,
att det är rent och att människor kan slänga sin sopor.

Kommunen har räddningstjänsten,
ser till att det finns vatten och avlopp och bibliotek.
Tillsammans med regionerna sköter de kollektivtrafiken.

Vem bestämmer i Degerfors kommun?

Kommunfullmäktige bestämmer vad kommunen ska göra

I varje kommun finns ett kommunfullmäktige
som bestämmer i kommunen.

I kommunfullmäktige sitter 31 politiker.
De kallas ledarmöten.

De som bor i Degerfors väljer vilka som
är med i kommunfullmäktige.
Var 4 år får de som bor i Degerfors välja vilket
parti som de vill ska styra i Degerfors.

Kommunfullmäktige bestämmer om viktiga frågor.
Viktiga frågor är till exempel hur kommunens pengar ska användas,
hur mycket invånarna ska betala i skatt
eller hur mycket barnomsorgen ska kosta.

Kommunstyrelsen bestämmer hur kommunen arbetar

Kommunstyrelsen är ansvariga för det dagliga arbetet i kommunen.
Politikerna i kommunfullmäktige väljer vilka politiker
som ska vara med i kommunstyrelsen.

I Degerfors kommun är 11 politiker med i kommunstyrelsen.

Ordförande i kommunstyrelsen är Anneli Mylly.

Du kan se och lyssna på kommunfullmäktiges möten

Kommunfullmälktige har 9 möten varje år.
Du får vara med och se på mötena om du vill.
Mötena är i Folkets hus i Degerfors.

Om du vill kan du lyssna på kommunfullmäktiges möten.
Kommunen har ljudinspelningar av mötena på deras Youtube-kanal.

Några politiker är kommunalråd.
I Degerfors finns det tre kommunalråd.

Kommunalråden är anställda och får lön av kommunen.
Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de arbetar med politik på sin fritid.

Vem får rösta i kommunalvalet

För att få rösta på
vilka politiker som ska bestämma
i Degerfors måste du vara minst 18 år.
Du måste också bo i Degerfors för att få rösta.

Om du bor i Degerfors får du rösta
även om du inte är svensk medborgare.
Men då måste du vara medborgare i ett EU-land,
eller medborgare i länderna Norge eller Island.

Du får också rösta om du kommer från ett annat land,
och har varit svensk medborgare i tre år.

Politikerna är medlemmar i olika politiska partier.
De partier som får flest röster
får vara med i kommunfullmäktige.

I år är det vall till Europaparlamentet den 25 maj.
Sen är det val till riksdag, kommun och landsting den 14 septmber.

Vilka partier bestämmer i Degerfors?

Vid varje val röstar människorna i Degerfors
på det parti som de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
och bestämma beror på hur många röster partiet får.

Så här många politiker från varje parti är med i kommunfullmäktige:

  • Vänsterpartiet har 10 politiker
  • Socialdemokraterna har 7 politiker
  • Centerpartiet har 2 politiker
  • Miljöpartiet har 1 politiker
  • Kristdemokraterna har 1 politiker
  • Moderaterna har 4 politiker
  • Sverigedemokraterna har 6 politiker

Nämnder och styrelser

Det finns flera nämnder i Degerfors kommun.
Varje nämnd har ansvar för olika saker.
Kommunfullmäktige bestämmer vilka
nämnder som ska finnas.

Nämnderna i Degerfors

Kultur- och utbildningsnämnden har ansvar för till exempel
biblioteket, förskolor och skolor. Socialnämnden har ansvar för
till exempel socialbidrag och stöd till personer med funktionshinder.
Socialnämnden ansvarar också för äldreomsorgen.

Servicenämnden har ansvar för till exempel
gator, parker och sopor. De har också ansvar för IT och
för personal i telefonväxeln.

Bygg- och miljönämnden har ansvar för till exempel bygglov
och att bestämma namn på nya gator.
De har också ansvar för miljöfrågor.

Valnämnden har ansvar för allmänna val och EU-val.

Folkhälsonämnden ansvarar för att de som bor i Degerfors
mår bra,

Överförmyndarnämnden ansvarar för att god man,
förvaltare och förmyndare gör sina uppdrag riktigt.

Varje nämnd har en förvaltning,
ett kontor som gör det arbete som nämnden bestämmer.

Till toppen av sidan