Skola och utbildning

I Degerfors finns det förskolor, grundskolor, en gymnasieskola och en skola för vuxna. Här kan du läsa mer om hur skolan i Degerfors fungerar.

Vem ska gå i skolan?

I Sverige har vi skolplikt.

Det betyder att alla barn som fyllt 6 år måste gå i skolan.

En del barn kan inte gå i skolan tillsammans med andra.

De kanske behöver extra stöd eller lektioner som är anpassade efter dem.

Vuxna kan också gå i skolan.

Du kan läsa ämnen från grundskolan, högstadiet och gymnasiet.

En del vuxna kommer från ett annat land och har gått i skolan där.

De kan behöva hjälp att hitta rätt kurser att läsa.

Förskola

Barn kan gå på förskola i Degerfors.

Barnen kan börja förskolan när de är 1 år
och gå i förskola tills de är 5 år.

Om du är föräldraledig får ditt barn gå på förskola 3 dagar i veckan.
Tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan kl. 9 och 14.

Öppna förskolan

Det finns en öppen förskola i Degerfors.

Den heter Familjecentralen.

Dit kan du gå med ditt barn om du är arbetslös, sjukskriven eller föräldraledig.

Öppna förskolan kostar inget och du behöver inte anmäla dig.

Grundskola

När ett barn är 7 år kan de börja i grundskolan.

Grundskolan har nio årskurser.

En årskurs är ett år.

Det finns 6 olika skolor i Degerfors.

Anpassad grundskola

Anpassad grundkola är till för barn som inte kan gå i vanlig grundskola.

Gymnasieskola

Efter grundskolan fortsätter de flesta eleverna till gymnasieskolan.

På gymnasieskolan väljer eleverna ett program som de vill läsa.

I Degerfors har vi en gymnasieskola.

Det heter Degerforsgymnasiet.

Anpassad gymnasieskola

Elever som har en funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning

kan gå i anpassad gymnasieskola.

Här får de hjälp och stöd för att lära sig saker i sin takt.

Vuxenutbildning

Skola för vuxna människor kallas för vuxenutbildning.
Det finns olika sorters vuxenutbildning.
Du kan studera för att bli bättre på saker
som du lärde dig när du var yngre.

Du kan också lära dig helt nya saker.

Den som vill studera kan få hjälp att hitta rätt utbildning.

I Degerfors heter skolan för vuxna "Vuxnas lärande".

Svenska för invandrare

Personer som kommer från ett annat land
kan få lära sig svenska för invandrare.
Svenska för invandrare kallas också för Sfi.

Du läser Svenska för invandrare på Vuxnas lärande i Degerfors.

Dela sidan

Till toppen av sidan