.jpg)
Dialog om stöd till barn och elever i Degerfors kommun
Den 23 april 2026 genomfördes en kvalitetsdialog i Degerfors kommun. Representanter från Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) deltog tillsammans med förvaltningens rektorer, skolchef och flera specialpedagoger.
Syftet med dialogen var att tillsammans utforska och fördjupa hur kommunen arbetar med sitt kompensatoriska uppdrag – det vill säga hur förskola och skola kan ge rätt stöd till de barn och elever som har svårast att klara sin utbildning.
Under dialogen låg fokus på kompensatoriska insatser, bland annat:
- särskilda undervisningsgrupper
- åtgärdsprogram
- förväntningar på elever
- elevhälsans viktiga roll
Samtalen handlade om vilka styrkor och utmaningar som finns i dagens arbete, varför vissa barn och elever inte alltid får tillräckligt eller rätt stöd, och hur arbetet kan utvecklas framåt.
Ett gemensamt önskat läge för framtiden diskuterades. Dialogen är en del av Degerfors kommuns långsiktiga arbete för att stärka kvaliteten i förskola och skola, med målet att alla barn och elever ska ges bästa möjliga förutsättningar att lyckas.


.jpg)
