Degerfors säger nej till statlig skattebroms: "Slår hårt mot små kommuner"

Degerfors kommun avvisar regeringens förslag om skattebroms och skattesänkningspremie. Kommunen varnar för att förslagen slår hårt mot mindre kommuner i Värmland och försvåra finansieringen av välfärden.

"För oss handlar det i grunden om att kunna ta ansvar för skola, omsorg och andra viktiga verksamheter. Förslaget riskerar att straffa kommuner som redan har det tufft", säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Mylly.

Regeringens utredning öppnar för ekonomiska sanktioner mot kommuner som höjer skatten. Degerfors menar att det innebär ett ingrepp i det kommunala självstyret och i det lokala demokratiska mandatet.

Samtidigt pekar kommunen på motsägelser i statens styrning och lyfter behovet av andra lösningar.

"Kommunernas ekonomi påverkas i hög grad av statliga stöd, krav och reformer. De är ofta kortsiktiga, sena eller inte fullt finansierade. Då är det svårt att se logiken i att staten samtidigt kräver långsiktig skatteplanering", säger Anneli Mylly. "Vi menar att ett uppdaterat utjämningssystem i stället skulle kunna lösa delar av problemen. Regering och riksdag bör ta fasta på de förslag som finns om mer träffsäkra beräkningsmodeller, så att utjämningen bättre speglar verkliga förutsättningar.”

Dela sidan

Till toppen av sidan