Kaksikielisiä kirjoja esikouluihin

Muutamissa Degerforsin esikouluissa on lapsia, joilla on suomalaistausta. Tästä johtuen informoi Degerforsin kunta kotisivullaan mahdollisuudesta esikouluun, missä on suomenkielistä henkilöstöä.

Vähemmistölain mukaan on lapsella, jonka vanhemmat sitä haluavat, oikeus suomenkieliseen esikouluun joko kokonaan tai olennaislta osin.

Valitettavasti kaikissa esikouluissa ei ole tällä hetkllä suomenkielistä henkilöstöä, mutta enhkäpä kaksikieliset kirjat ja laulukirjat voivat auttaa osin tässä.

Kunnan verkkosivulla voit lukea lisää asiasta. Samalla on esikoulupaikkahakemukseen laitettu mahdollisuus hakea esikouluun, missä työskentelee suomenkielistä henkilöstöä.

Lue lisää ruotsinkieliseltä sivulta.

Förskola - Degerfors kommun Länk till annan webbplats.

Enligt Lag Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk omfattar ett förstärkt skydd och stöd av förvaltningsområdena för språken samiska, finska och meänkieli. Degerfors kommun är en del av det finska förvaltningsområdet vilket betyder att kommunen är skyldig att ge det finska språket ett förstärkt skydd och stöd.

När du ansöker om plats inom förskolan finns en ruta på ansökningsblanketten där du bockar i om du önskar en förskola med finskspråkig personal.

Nu har en del förskolor fått tvåspråkiga böcker och sångböcker som kan underlätta i detta.

Till toppen av sidan