Foto: MSB/Michael Fredman

Valmiusviikko 29. syyskuuta- 1. lokakuuta

Valmiusviikko on vuosittainen tiedotuspanos, jonka tavoitteena on lisätä ihmisten kestävyyttä kriisien ja sodan edessä. Vuoden 2023 teema on "Harjoittele!" ja painopiste on saada yksityishenkilöt harjoittelemaan, mitä tehdä kriisin aikana. Harjoittelun avulla voi toimia nopeammin, jos jotain tapahtuu ja siten selviytyä pidempään ilman yhteiskunnan apua.

Kotivalmius tarkoittaa, että pärjäät viikon ilman yhteiskunnan apua. Oikealla valmistautumisella selviät paremmin vaikeasta tilanteesta riippumatta siitä, mitä on tapahtunut. Valmistautumisviikolla pääset osallistumaan MSB:n "Sju dagar" harjoitukseen, jossa saat esitettävän skenaarion ja sen jälkeen joka päivä lyhyen harjoituksen, jossa pääset miettimään ja harjoittelemaan mitä tehdä kriisin aikana, kun sähkö lakkaa toimimasta ja mitä kaikkea se tuo mukanaan.

Skenaario: Sju dagar (ruotsinkielinen)

"Sju dagar" -haasteessa pääset harjoittelemaan pitkäaikaisen sähkökatkon käsittelyä ilman valmistautumista. Osallistu haasteeseen digitaalisesti osoitteessa msb.se, sosiaalisissa medioissa tai lataa esite MSB:n verkkosivuilta.

Hur preppar man för en vecka? Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Starta utmaningen på MSB:s hemsida Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Ladda ner foldern "Sju dagar" Länk till annan webbplats.

Valmistaudu viikoksi

Suunnittele, kuinka voit järjestää veden, ruoan, yhteydenpidon ja lämmön kotona seitsemän päivän aikana. Sinun on ehkä mukauduttava kotitaloutesi tarpeisiin ja olosuhteisiin. Tarvitsetko sinä tai läheisesi jotain muuta tavallisella viikolla?

Kun olet valmistautunut, yhteiskunta voi keskittyä auttamaan niitä, joiden on vaikeinta selviytyä itsenäisesti. Henkilöillä, jotka yleensä tarvitsevat tukea arjessaan, on oikeus saada sitä apua myös kriisissä, mutta se voi näyttää erilaiselta tai sitä voi joutua odottamaan.

Kotivalmiuden tarkistuslista

Tässä vinkkejä asioista, joita on hyvä olla kotona yhteiskuntakriisin sattuessa. Mieti myös, mitä voitte jakaa ja mitä voitte lainata toisiltanne.a.

• Paristoilla, aurinkokennoilla tai kammella ladattava radio
  • Taskulamppu ja otsalamppu lisäparistoilla
  • Pullot ja kanisterit puhdasta vettä.
  • Ruoka, joka ei tarvitse jäähdytystä tai pakastamista. Ruoka, joka voidaan syödä suoraan tai keittää ilman vettä.
  • Retkikeitin ja polttoaine. Käytetään mieluiten ulkona.
  • Makuupussit, peitot ja lämpimät vaatteet.
  • Tulitikut, steariinikynttilät, lämpökynttilät.
  • Öljylamppu ja polttoaine, esimerkiksi lamppuöljy tai petroli. Muista hyvä ilmanvaihto.
  • Vaihtoehtoinen lämmönlähde, joka toimii petrolilla, nestekaasulla, dieselillä tai puilla.

• Kotiapteekki, esimerkiksi ensiapulaukku, haavanhoitotarvikkeet, kaikki tärkeät lääkkeet.
  • Hygieniatarvikkeet, kuten kosteuspyyhkeet, käsidesit, vaipat ja kuukautissuojat.
  • Lisäparistot, ladatut virtapankit.
  • Käteinen, jos maksukortti lakkaa toimimasta.
  • Lista paperilla, missä puhelinnumerot perheelle, sukulaisille, naapureille, sairaalaan, kuntaan, hätäkeskukseen, sähköntoimittajalle.

Till toppen av sidan