Bygga, bo och miljö

På den här sidan finns det information om hur du söker bygglov, hyr en lägenhet och hur du sorterar sopor i ditt hus.

Hyr en lägenhet

Här i Degerfors heter det kommunala bostadsbolaget Degerforsbyggen.

De hyr ut lägenheter till människor som bor eller vill bo i Degerfors kommun.

För att få hyra en lägenhet behöver du skapa ett konto på Degerforsbyggens hemsida.

När du skapar ett konto står du i kö för att få hyra en bostad.

På Degerforsbyggens hemsida finns det listor på lägenheter du kan hyra.

Gå till Degerforsbyggens hemsida (inte lättläst)

Bygga eller förändra ett hus

Om du ska bygga ett hus behöver du ha bygglov.

Ett bygglov är ett dokument som visar att du har tillåtelse att bygga.

Du behöver också ha bygglov om du ska ändra ditt hus.

Ändringar kan vara att göra huset större eller bygga ett uterum.

För att få bygglov skickar du in en ansökan och ritningar på huset
till bygg- och miljönämnden.

Där kan du få hjälp att söka bygglov eller få en ritning på det hus du bor i.

Sortera dina sopor

Du ska sortera dina sopor och dela upp dem hemma.
Det är bra för miljön om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det kallas för återvinning.

Lägg dina matrester i en papperspåse

Matrester som naturen kan bryta ner
blir till biogas som driver bilar och andra maskiner.

Du lägger dina matrester i en papperspåse.
Du kan få gratis papperspåsar från kommunen.

När du fyllt en papperspåse med matrester
lämnar du det i en brun tunna utanför ditt hus.

Lägg sånt som inte kan återvinnas i en plastpåse

Det som inte naturen inte kan bryta ner
eller som inte går att använda igen
kallas för brännbara sopor.

Du stoppar dina brännbara sopor i en påse.
Sedan slänger du din påse
i en grön tunna utanför ditt hus.

När kommer sopbilen?

Sopbilen hämtar oftast dina sopor en gång varannan vecka.

Lämna möbler, kvistar och
farliga ämnen på återvinningscentralen

Du kan lämna olika sopor på
återvinningscentralen i Degerfors.
Återvinningscentralen tar emot sopor
som inte får plats i din soptunna.
De tar också emot sånt som går att använda igen
och sånt som är farligt för naturen.

Olja och färg och lösningsmedel är farligt för naturen
och du måste lämna det till återvinningscentralen.

Du kan fråga personalen på återvinningscentralen
var du ska slänga dina sopor.

Lämna glas, mjölkpaket och tidningar
på en återvinningsstation

Glas, tidningar och förpackningar av plast
kan du lämna på en återvinningsstation.
Det finns flera återvinningsstationer i Degerfors.

Dela sidan

Till toppen av sidan