Konsumentvägledning

Konsumentvägledaren ger dig som invånare i Karlskoga, Degerfors och Lekeberg kostnadsfri och opartisk vägledning inom det konsumenträttsliga området.

Idag kan vi handla på många olika sätt. Via internet, telefonförsäljning, hemförsäljning eller i affären. Ofta blir det rätt, men ibland blir det fel och vad gäller exempelvis vid:

  • Telefon- och hemförsäljning
  • Muntliga och skriftliga avtal
  • Finns det något som är gratis?
  • Kan jag ångra ett köp?
  • Har du fått en faktura på något som du inte har beställt?

Om du är missnöjd efter ett köp kan konsumentvägledaren ge dig information, och stöd till självhjälp vid reklamationer. Du kan också få tips om vad du bör tänka på inför ett köp av varor eller tjänster.

Konsumentvägledaren erbjuder även förebyggande och utåtriktad information, till exempel föreläsningar om konsumenträtt och privatekonomi.

Konsumentvägledning via Konsumentverket

Även Konsumentverket erbjuder vägledning till konsumenter. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.

Besök www.konsumentverket.se Länk till annan webbplats.

Till toppen av sidan