Barnrättskommun
Degerfors och Karlskogas kommuner diplomerades som Barnrättskommuner av UNICEF oktober 2019. Här kan du läsa mer om vad det betyder för barn och unga i Degerfors kommun.
Att vara diplomerad barnrättskommun innebär ett erkännande av ett aktivt, självkritiskt och utvecklande arbete för att stärka, skydda och främja barnets rättigheter. I januari 2020 blev barnkonventionen Öppnas i nytt fönster. svensk lag. Det innebär att det ställs högre krav på kommunerna att stärka sitt barnrättsarbete och se till att rättigheterna omsätts i praktiken.
Metoden Barnrättskommun är ett verktyg för kommuner att implementera barnkonventionen, så att den genomsyrar hela verksamheten. Diplomet måste uppdateras och planerna upprätthållas för att en kommun ska behålla sin status som barnrättskommun.
UNICEF:s mål för en Barnrättskommun
- Barnkonventionen är väl känd för alla i kommunen
och efterlevs på alla nivåer. - Barn kan påverka i frågor som är viktiga för dem.
- Barn kan delta i planering, utformning och utvärdering av den verksamhet som är avsedd för dem.
- Barn upplever trygghet i sin kommun.
- Barnets bästa beaktas alltid i alla ärenden som
rör barn.
Rättighetsbaserad skola
En rättighetsbaserad skola är en arbetsmodell från UNICEF Sverige, där hela skolans arbete tar sin utgångspunkt i barnkonventionen. Syftet är att aktivt stärka respekten, skyddet och främjandet av barns mänskliga rättigheter inom skolan.
Rättighetsbaserad skola bygger på fem grundstenar:- Kunskap om barnkonventionen
Alla på skolan, som skolledning, skolpersonal, elever och föräldrar, får kunskap om principerna i barnkonventionen och förstår hur dessa relaterar till skolans miljö och sina egna roller. (Artikel 42 i barnkonventionen) - Ökat elevinflytande
Varje elev ges regelbundna möjligheter att delta i skolans utveckling och uttrycka sin mening och höras i frågor som rör henne/honom. Beslutsfattare ges möjlighet att beakta barnens åsikter och ge återkoppling kring beslut. (Artikel 12) - Engagemang för sina och andra barns rättigheter
Eleverna ges regelbundna tillfällen i samtliga ämnen att lära sig mer om sina och alla andra barns rättigheter i världen och bli aktiva utövare av dessa, både i relation till sig själva, varandra och i solidaritet med andra. Eleverna uppmuntras att agera både lokalt och globalt. (Artikel 4, 2, 12) - Implementering: Barnkonventionens principer praktiseras i verksamheten
Barnkonventionen genomsyrar skolans visioner, värderingar och mål. Skolledning arbetar med en tydlig förankring av barnkonventionen i alla led. Principerna i konventionen praktiseras i de vardagliga kontakterna mellan lärare och elever och används som referenspunkt i utarbetande av regler och förhållningssätt. (Artikel 4) - Samverkan
Skolan och det omgivande samhället bygger ett nära samarbete där barnets rättigheter står i centrum. Samverkan mellan skola och till exempel polis, socialtjänst och BUP utvecklas för att fånga upp och stärka utsatta elever. (Artikel 6, 2, 3)