Tillståndsguide
Om ditt företag bedriver verksamhet som regleras i lag måste du söka tillstånd eller anmäla verksamheten till kommunen och andra myndigheter. Under flikarna nedan hittar du information om serveringstillstånd, försäljning av tobak och läkemedel, tillstånd för djurhållning med mera.
Alkoholservering
Tillståndsenheten hanterar ansökningar och skickar förslag till socialnämndens arbetsutskott, som beslutar om permanent serveringstillstånd. Ansökningar om tillfälliga tillstånd hanteras och beslutas av alkoholhandläggaren.
För att få och behålla serveringstillstånd krävs att den sökande har kunskap om alkoholserveringsregler och är lämplig att driva verksamheten med hänsyn till personliga och ekonomiska förhållanden. Lokalen måste också uppfylla alkohollagens krav.
Det finns olika typer av serveringstillstånd, inklusive permanenta tillstånd för allmänheten, slutna sällskap och tillfälliga tillstånd för festivaler och personalfester. Kökskravet varierar beroende på typ av tillstånd.
Ansök om alkoholserveringstillstånd
- Gå till e-tjänster för tillståndsansökan Länk till annan webbplats.
- Förbered och bifoga bilagorna med information från checklistan för serveringstillstånd Pdf, 155.3 kB..
- Fyll i e-tjänsten eller blanketten och skicka in.
Handläggning
Vid en ansökan om serveringstillstånd görs en bedömning av följande:
- Risker: Kan serveringen störa grannar, trafik eller ordningen?
- Din lämplighet: Har du kunskap, en brottsfri bakgrund, ekonomisk stabilitet osv.?
- Lokalens lämplighet: Är lokalen säker och lämplig för servering?
- Åsikter från andra myndigheter.
Handläggningstid
För permanenta tillstånd tar det cirka tio veckor. Tillfälliga tillstånd går snabbare, vanligtvis 5 veckor för allmänheten och 2 veckor för slutna sällskap. Alla tider beror på om din ansökan är komplett när du skickar in den.
När behövs ett serveringstillstånd?
Du får endast servera spritdrycker, vin eller starköl om du fått tillstånd eller om en annan lag har företräde. Det gäller även om alkoholdrycken ingår i en annan avgift, som entréavgift.
I vissa fall är det tillåtet att bjuda på alkohol utan serveringstillstånd, men inte i caféer eller matsalar. I många fall kan flera personer kan köpa och dela alkoholdrycker till självkostnadspris eller vid till exempel bröllop där privatpersoner får sälja alkohol till självkostnadspris.
Du får inte marknadsföra varor eller tjänster med hjälp av alkoholdrycker. Kunden får inte alkohol “på köpet” när de köper något annat. Du får heller inte bjuda kunder på alkohol medan de väntar på service i din butik eller verksamhet.
Olika typer av serveringstillstånd
Ett serveringstillstånd avser alltid försäljning av alkoholdryck för förtäring på ett bestämt ställe. Här är en lista på olika typer av serveringstillstånd:
- Stadigvarande till allmänheten: Denna typ av tillstånd gäller vanligtvis för restauranger och liknande platser där allmänheten kan köpa och konsumera alkohol på plats.
- Stadigvarande till slutna sällskap: Detta tillstånd används för festvåningar och andra lokaler där evenemang hålls för specifika slutna sällskap, som bröllop eller företagsfester.
- Stadigvarande till slutet sällskap (klubbrättigheter): Detta tillstånd ger möjlighet att servera alkohol till medlemmar i ett eget sällskap, till exempel i en klubb.
- Tillfälligt till allmänheten: Detta tillstånd används ofta för temporära evenemang som festivaler och marknader.
- Tillfälligt till slutet sällskap: Detta gäller för personalfester, föreningsfester och liknande tillfällen.
- Pausservering: Servering i konsert- eller teaterfoajéer under pausen.
- Trafikservering: Servering ombord på tåg, flyg eller båtar inom landet.
- Tillfälliga utökningar, förlängt öppethållande eller uteserveringar: Dessa tillstånd kan ges för specifika ändamål, som att utöka serveringsområdet eller förlänga öppettiderna.
- Tillstånd för cateringföretag: Cateringföretag kan få särskilda tillstånd för att servera alkohol vid evenemang de arrangerar.
- Provsmakning och mässor: Tillstånd för att erbjuda provsmakning av alkohol på mässor och liknande evenemang.
Vad krävs för att få ett serveringstillstånd?
Den som ansöker om serveringstillstånd måste kunna visa att de har kunskap om alkoholserveringsregler och att de är lämpliga att bedriva verksamheten med hänsyn till sina personliga och ekonomiska förhållanden.
- Serveringsstället måste uppfylla kraven i alkohollagen för att få och behålla tillståndet.
- För stadigvarande servering till allmänheten och festvåningsrättighet krävs det att köket är godkänt för matlagning och att det finns ett varierat utbud av lagad mat som kan serveras.
- För tillfällig servering till allmänheten och klubbrättigheter ska det alltid finnas möjlighet att servera lagad mat.
- Kraven är lägre för tillfällig servering till slutet sällskap. Om det inte är i yrkesmässig regi utan ett enstaka privat arrangemang, behövs ingen specifik kunskap, men lagad mat ska ändå kunna serveras.
Även om övriga krav är uppfyllda kan du vägras serveringstillstånd eller få begränsat servereringstillstånd om det anses att serveringen kan medföra olägenheter ur alkoholpolitisk synpunkt.
Serveringslokalen
Miljö- och samhällsbyggnadsavdelningen granskar om serveringsställets kök uppfyller alkohollagens krav för matlagning. Räddningstjänsten ska också granska brandsäkerheten i lokalen.
Serveringstider
Normal serveringstid är från tidigast 11:00 till senast 01:00.
Kök och mat
Efter klockan 23:00 räcker det med att tre olika enklare rätter (så kallad pubmeny) kan erbjudas. Samma regel gäller för uteserveringar, tillfällig servering och servering till slutna sällskap. Undantag från matkravet görs vid så kallade rökrutor.
Diskriminering
Erkända eller lagakraftvunna diskrimineringsbrott bedöms allvarligt och kan leda till att serveringstillståndet återkallas.
Tillfälliga tillstånd
Vid tillfällig alkoholservering till allmänheten, som ett serveringstält i samband med festivaler eller liknande, kan en åldersgräns på 18 eller 20 år för tillträde till serveringstältet tillämpas.
Tillfälliga tillstånd ges högst 12 gånger per år eller för en sammanhängande period av maximalt två månader.
Försäljning av folköl (klass II)
För att få sälja folköl behöver du anmäla det till kommunens alkoholhandläggare. I anmälan ska du bifoga en egenkontrollsdokument där du visar att du informerat personal om regler och rutiner för försäljning av folköl.
Anmäl försäljning av folköl
- Gå till e-tjänster för tillståndsansökan Länk till annan webbplats.
- Förbered och bifoga bilaga med egenkontroll
- Fyll i e-tjänsten eller blanketten och skicka in.
Egenkontroll
Egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ser till att all personal känner till och följer reglerna för försäljning av folköl. På Folkhälsomyndighetens webbplats hittar du regler som rör försäljning av folköl Länk till annan webbplats..
När du anmäler försäljning av folköl kan du bifoga en kopia på ditt egentkontrollprogram där du beskriver hanteringen av folköl i din verksamhet. Här finns en mall som du kan använda Word, 188.5 kB, öppnas i nytt fönster..
Förutsättningar för folkölsförsäljning
- Du får bara sälja folköl till personer över 18 år.
- Du får inte lämna ut folköl om du misstänker langning och till berusade personer.
- Du ska ha en noggrann egenkontroll så att verksamheten följer de regler som finns.
- Det bör finnas information om åldersgräns vid kassan och där du förvarar tobaksvaror.
- Om du har en butik måste den ha en godkänd eller registrerad livsmedelsanläggning. Butiken ska också sälja matvaror eller servera lagad mat. Ett brett sortiment av matvaror krävs, inklusive konserver, mejeriprodukter, charkprodukter, smörgåsar, frysta varor, bröd och grönsaker. Glass, godis, chips, kaffe och te anses inte vara matvaror. Godiskiosker, tobaksaffärer, spel- och videobutiker får endast sälja folköl om de samtidigt uppfyller ovanstående krav.
Brandfarlig vara
Tillstånd för hantering av brandfarliga och explosiva varor handläggs numera av Bergslagens räddningstjänst. För information och ansökningsblankett kontakta Bergslagens räddningstjänst på telefon 0586-636 00.
Djurskydd och djurhållning
Från den 1 januari 2009 ansvarar Länsstyrelsen för djurskyddskontrollen. Du kan nå djurskyddsinspektören i Örebro län på telefon 019-19 39 70. Du kan även få information via Jordbruksverket.se Länk till annan webbplats..
Du kan få mer information om djurhållning och skadedjur i Degerfors kommun.
Försäljning av tobaksvaror
För att få sälja folköl behöver du anmäla det till kommunens alkoholhandläggare. I anmälan ska du bifoga en egenkontrollsdokument där du visar att du informerat personal om regler och rutiner för försäljning av folköl.
Anmäl försäljning av folköl
- Gå till e-tjänster för tillståndsansökan Länk till annan webbplats.
- Förbered och bifoga bilaga med egenkontroll
- Fyll i e-tjänsten eller blanketten och skicka in.
Egenkontrollprogram, försäljning av tobaksvaror
För att få sälja tobaksvaror så måste du utöva egenkontroll över din verksamhet. Det betyder att du själv ska kontrollera din verksamhet så att inga fel görs. För att kunna göra den kontrollen så ska du ha ett särskilt program som beskriver hur kontrollen går till.
Att sälja tobaksvaror är en socialt ansvarsfull uppgift. Tobak är inte vilken vara som helst och därför så har lagstiftaren bestämt att det krävs ett tillstånd för försäljning. Lagstiftaren har också bestämt att du som ska sälja tobaksvaror måste veta vad du gör så att risken för att till exempel personer under 18 år får tag på tobak minimeras. För att du ska veta vad du gör så ska du kontrollera din verksamhet med hjälp av ett program, ett så kallat egenkontrollprogram.
Egenkontrollprogrammet ska vara ett stöd för dig i din kontroll. Programmet ska användas aktivt, annars fyller det ingen funktion. Egenkontrollprogrammet är inte en redovisning till oss för att du ska visa att du känner till lagens olika bestämmelser. Det förutsätter vi att du gör. Anledningen till att du skickar in programmet till oss är att vi ska kontrollera så att du har ett program och att det programmet uppfyller lagens krav.
När du har lämnat in ditt program så kommer vi att göra en bedömning av om det uppfyller lagens krav. Vi tittar bland annat på om innehållet är korrekt, om det framstår som rimligt, genomtänkt och funktionellt och om det är anpassat till din verksamhet.
Ditt egenkontrollprogram måste vara skrivet på svenska eller på engelska.
Detaljhandel
Ett egenkontrollprogram för detaljhandel måste minst innehålla dessa punkter:
- namnet på ditt företag samt för vilken verksamhet det här programmet gäller,
- hur du säkerställer att de tobaksvaror som säljs i din verksamhet är rapporterade enligt 2 kap. 2 § lagen om tobak och liknande produkter,
- hur du säkerställer att de tobaksvaror som säljs i din verksamhet är anmälda enligt 2 kap. 3 § lagen om tobak och liknande produkter,
- hur du kontrollerar att tobaksvarorna du säljer följer kraven om märkning och innehållsdeklaration enligt 3 kap. 1-6 §§ lagen om tobak och liknande produkter.
- hur du ser till så att det finns en tydlig och klart synbar skylt om åldersgräns i din butik eller motsvarande enligt 5 kap. 18 § tredje stycket lagen om tobak och liknande produkter.
- hur du kontrollerar att ingen under 18 år får köpa tobaksvaror utav dig enligt 5 kap. 18–19 §§ lagen om tobak och liknande produkter. Detta gäller även vid försäljning via automat, distansförsäljning eller liknande.
- hur du informerar och ger det stöd din personal behöver för att kunna följa de lagar och regler som gäller för din verksamhet, i enlighet med 5 kap. 12 § lagen om tobak och liknande produkter.
- hur du kontrollerar att de styckförpackningar till tobaksvaror som du säljer uppfyller kraven på identitetsmärkning och säkerhetsmärkning enligt 3 kap. 7 § lagen om tobak och liknande produkter.
- hur du ser till så du följer kraven för reklam och annan marknadsföring av tobaksvaror enligt 4 kap. 1, 2 och 5 §§ lagen om tobak och liknande produkter.
- hur du ser till så att de styckförpackningar till tobaksvaror som du säljer inte innehåller en mindre mängd än vad de får enligt 5 kap. 14 § lagen om tobak och liknande produkter. Ett cigarettpaket måste innehålla minst 20 cigaretter, en snusdosa minst 20 portioner och ett paket med rulltobak minst 30 gram.
Egenkontrollprogrammet bör också innehålla uppgift om:
- praktiska uppgifter om din verksamhet så som plats, ägar- och kontaktuppgifter etc.
- hur du följer upp att ditt egenkontrollprogram fungerar i din verksamhet, hur ofta du gör uppföljningen och hur du uppdaterar egenkontrollprogrammet om det behövs, vilket är ett krav att du gör.
- hur du kontrollerar att ingen utlämning av tobaksvaror sker till någon under 18 år i enlighet med 5 kap. 18 § lagen om tobak och liknande produkter.
Egenkontrollprogrammet utgör en viktig del i den bedömning som vi gör av huruvida du ska få ett tillstånd eller inte. Om du inte lämnar in ett egenkontrollprogram eller lämnar in ett program som inte uppfyller lagens krav så riskerar du att få avslag på din ansökan.
Om du har frågor kan du vända dig till din handläggare eller kontakta oss genom kontaktcenter på telefon 0550-884 63 eller via e-post: ulf.fogelberg@kristinehamn.se
Du kan också läsa den vägledning som Folkhälsomyndigheten tagit fram avseende egenkontrollprogram samt föreskriften för egenkontrollprogram, HSLF-FS 2019:20. Du hittar dem på www.folkhalsomyndigheten.se.
Musik i verksamheten
Spelar du musik i din affär, restaurang eller kanske på din webbplats? Då behöver du en musiklicens.
Läs mer på följande hemsidor:
Receptfria läkemedel
Vissa receptfria läkemedel får säljas på andra platser än öppenvårdsapotek. Om du vill börja sälja receptfria läkemedel måste du först anmäla det till Läkemedelsverket, som har det övergripande tillsynsansvaret.
Regler och lagar styr
På Läkemedelsverkets webbplats finns information om bland annat anmälan, lagstiftning, vägledning, avgifter och vilka läkemedel som får säljas utanför apotek.
Kontroll
Kommunerna kontrollerar efterlevnaden av lagstiftningen hos försäljningsställena. I Degerfors är det socialförvaltningen som ansvarar för kontrollen av försäljning av receptfria läkemedel.
Vid besöken används en checklista som Läkemedelsverket tagit fram och efter varje besök får verksamheten en rapport som sammanfattar resultatet. Om allvarliga avvikelser uppmärksammas vid kontrollen rapporterar Bygg- och miljökontoret det till Läkemedelsverket. De vidtar i så fall åtgärder för att försäljningsstället ska korrigera bristerna.
Anmälan
Innan man börjar sälja receptfria läkemedel måste man skicka en anmälan om det till Läkemedelsverket.
Avgifter
Den som anmält försäljning av receptfria läkemedel ska varje år betala en avgift till Läkemedelsverket. Den är för närvarande 1600 kr per kalenderår. Avgiften är densamma oavsett om man väljer att ha ett litet eller stort sortiment. Utöver det kommer kommunen att ta ut en avgift för kontrollbesöken. I Degerfors kommun är avgiften för försäljning av receptfria läkemedel 1500 kr per år.
Egenkontroll ett krav
Alla som säljer receptfria läkemedel utanför apotek är skyldiga att ha så kallade egenkontrollprogram och att utöva egenkontroll, d.v.s. ha rutiner och dokumentation för att säkerställa att försäljningen följer lagstiftningens krav. Rutinerna ska vara skriftliga och anpassade för varje enskilt försäljningsställe.
Egenkontrollprogrammet ska bl.a. beskriva rutiner för:
- hur större förändringar ska anmälas till läkemedelsverket
- hur man kontrollerar att leverantören har ett giltigt partihandelstillstånd
- mottagningskontroll
- exponering och förvaring av läkemedel
- hur man sköter försäljningen och t.ex. garanterar obrutna förpackningar, hållbarhetstid och ger råd till kunder
- hantering av läkemedel som har reklamerats eller återkallats
- dokumentation för spårbarhet och reklamationer
- utbildning av personal
- kontroll av åldersgräns
- hur man lämnar bland annat försäljningsuppgifter till eHälsomyndigheten.
Mer information om vad som ska ingå i egenkontrollprogrammet finns i Läkemedelsverkets föreskrifter om handel med vissa receptfria läkemedel (LVFS 2009:20).
Vad säger vägledningen?
Vägledningen från Läkemedelsverket beskriver vilka riktlinjer som finns. Några exempel:
- läkemedlen måste förvaras inlåsta eller under direkt uppsikt av personal
- läkemedel får inte säljas till den som inte har fyllt 18 år
- det måste framgå genom skyltning att det är läkemedel, att det är 18-årsgräns och langningsförbud
- rådgivning får endast ges av farmaceut. Försäljningsstället ska informera om var sådan rådgivning kan fås
- det bör vara minst tre men gärna sex månader kvar av hållbarhetstiden vid försäljning.
- endast obrutna och korrekt märkta förpackningar får säljas
- man är skyldig att ta emot reklamationer av läkemedel som finns i ert sortiment. Dessa får inte säljas vidare.
Avgifter, alkohol, tobak och receptfria läkemedel
Avgifter för serveringstillstånd, tillsynsavgifter, folköl, tobak och kontroll av receptfria läkemedel i butik.
I alkohollagen ges kommunerna rätt att ta ut avgifter för tillsyn och prövning av tillstånd enligt alkohollagen samt för tillsyn i detaljhandeln avseende folköl, tobak och receptfria läkemedel. Kommunfullmäktige har beslutat om följande taxor/avgifter från 2017-06-01:
Prövningsavgifter | Pris |
---|---|
Stadigvarande tillstånd | 10 000 kr |
Utvidgat tillstånd | 5000 kr |
Förändringar i bolagets ägarstruktur | 5000 kr |
Tillfälligt tillstånd allmänhet | 6000 kr |
Tillfälligt tillstånd slutet sällskap | 400 kr |
Fast tillsynsavgift serveringsställen | 2000 kr/år |
Rörlig tillsynsavgift, årsomsättning alkohol i kronor | |
0 - 25 000 | 1000 kr |
25 001 ‑ 200 000 | 4000 kr |
200 001 ‑ 500 000 | 7000 kr |
500 001 ‑ 1000 000 | 10 000 kr |
> 1000 001 | 13 000 kr |
Förseningsvgift för restaurangrapport efter 1:a påminnelsen | 1000 kr |
Avgifter för tillsyn i detaljhandeln | |
Folköl | 2000 kr/år |
Elektroniska cigaretter med påfyllningsbehållare | 4000 kr/år |
Kontroll av receptfria läkemedel | 2000 kr/år |
Tobak | 5000 kr/år |
Tobaksfria nikotinprodukter | 2000 kr/år |
Uppföljande tillsynsbesök efter konstaterad brist | 1000 kr/gång |
Avgifter för tillstånd i detaljhandeln | |
Ansökningsavgift för stadigvarande försäljning av tobak | 8000 kr |
Ansökningsavgift för tillfällig försäljning av tobak (max 30 dagar) | 5000 kr |