E-faktura från kommunen
Degerfors kommun erbjuder dig som privatperson att betala vissa av dina fakturor med e-faktura. E-faktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är kostnadsfri.
Så fungerar e-faktura
E-fakturan skickas ut i samma tid som pappersfakturorna och du får den direkt i din internetbank under kommande betalningar. Alla uppgifter som mottagare, OCR-nummer och belopp, är redan ifyllda och allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den.
Anmäl att du vill ha e-faktura via din internetbank
Du som betalar dina räkningar via en internetbank kan anmäla att du vill få fakturorna elektroniskt. Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank. Banken skickar då din anmälan till oss för registrering. Har du e-faktura på flera tjänster från kommunen, exempelvis barnomsorg och VA/renhållningstjänster, måste du tänka på att de olika tjänsterna behöver anmälas var för sig. Det beror på att vi har olika debiteringssystem för olika tjänster.
I din internetbank finns en lista över företag som erbjuder e-faktura. Leta där upp rätt betalningsmottagare och fyll i anmälningsformuläret.
Kan jag betala någon annans e-faktura (t.ex. make/makas)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från
Degerfors kommun.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Hur betalar jag fakturan?
Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du via en länk på din internetbank eller kontaktar Degerfors kommun.
När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Degerfors kommun skickar ut en betalningspåminnelse i pappersformat.
En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Degerfors kommun.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.