Marklov

Om man inom område med detaljplan genom schakt eller fyllning ändrar höjdläget "avsevärt" krävs marklov.

Vad som är "avsevärt" finns inte angivet, men 0,5 m kan vara en riktlinje. Schakt eller fyllning i samband med en bygglovspliktig åtgärd kräver inte ett separat marklov utan där prövas frågan i bygglovet.

Du behöver skicka in följande

När du söker marklov ska du skicka in:

  • ansökningsblankett
  • en situationsplan som visar vart markens höjdläge blir förändrat samt markhöjder före och efter åtgärden
  • marksektion där man ser ny och befintlig marklinje
  • förslag på kontrollansvarig om det är ett större markarbete. Läs mer på sidan "kontrollansvarig".

Skriv ut en situationsplan

Skriv ut en situationsplan från kommunens eller Lantmäteriets baskartor.

Kontrollansvarig

När du ska genomföra större bygg-, rivnings- och markåtgärd behövs i många fall en kontrollansvarig. Den som bygger (byggherren) har ansvaret för att bygglagstiftningens krav uppfylls, ansvaret gäller även om det finns en kontrollansvarig. Den kontrollansvarige ska vara till din hjälp när du som byggherre ska genomföra ett bygge. Certifierade kontrollansvariga finns listade på certifieringsorganens webbplatser:

RISE (Research Institutes of Sweden AB) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kiwa Certification AB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

När får jag börja?

Du måste alltid ha ett startbesked innan du får påbörja arbetet samt alltid ett slutbesked när arbetet är avslutat. Läs mer om detta under startbesked och slutbesked.

Du måste starta åtgärden inom två år och avsluta inom fem år från och med datum för beslutet. Om tiden har gått ut måste du söka nytt lov.

Förenklad delgivning

Bygg- och miljönämnden använder sig i regel av så kallad förenklad delgivning. Syftet med delgivning är att myndigheten ska få bekräftat att en person eller företag har tagit emot en viss handling.

Om bygg- och miljönämnden ska delge enskild person eller företag en handling i ett ärende kan förenklad delgivning komma att användas.

Det går till på följande sätt

  1. Den handling/beslut som ska delges skickas från bygg- och miljönämnden som vanligt brev till uppgiven adress.
  2. Två arbetsdagar senare skickar bygg- och miljönämnden ytterligare ett brev innehållande ett särskilt meddelande om att handlingen enligt ovan har skickats ut till dig. Om du får brevet med särskilt meddelande men inte har fått själva handlingen/beslutet, ska du snarast anmäla det till bygg- och miljönämnden.
  3. Delgivningsmottagaren anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen (första brevet) skickades. Därefter har mottagaren tre veckor på sig att överklaga beslutet, totalt fem veckor från att beslutet skickats ut. Det tar alltså 5 veckor efter att beslutet skickats till att det har vunnit laga kraft.

En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att delgivningsmottagaren har fått information om att delgivningssättet kan komma att användas. Delgivningsmottagaren anses delgivning när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades.

Handlingar kan skickas med förenklad delgivning så länge som ärendet pågår.

Det är inte säkert att förenklad delgivning kommer att användas. I så fall sker delgivning på annat sätt, vilket kan betyda att du måste gå till postens utlämningsställe och hämta din handling, så kallat mottagningsbevis.

Du kan läsa mer om förenklad delgivning i delgivningslagen på riksdagens hemsida.

Till toppen av sidan